mądrości Emmy Graham | 13 listopada 2023

 “Zdałam sobie sprawę, że nigdy właściwie nie mówiłam mu o gotowaniu mojej matki. Jak to możliwe, skoro głównie dzięki niemu jakoś się trzymam? Problem z jedzeniem właśnie na tym polega: prawdopodobnie ludzie tyją, bo są od niego zależni, bo inaczej rozpadli by się na kawałki. Jest to jak cudowny klej, który ich trzyma w kupie.” 


“Kiedy umieszczałam maleńki kawałek czosnku pod listkiem sałaty dla panny Berthy, przyszło mi do głowy, że w naszym życiu jest pełno dramatyzmu, chociaż z zewnątrz wygląda na dość nudne.”


“Jedząc swoją roladę, zbłądziłam myślami ku Wandzie Wayans i pączkom z posypką. Wanda, która próbuje się odchudzać, twierdzi, że czuje się „strasznie winna”, kiedy je pączka, ale nie potrafi się powstrzymać. „To atak jedzenia”, powiedziała kiedyś. Bardzo mi się podoba to sformułowanie. Próbowałam sobie wyobrazić przyszłość bez rolady szynkowej z sosem serowym i aż przeszył mnie dreszcz. Pewnie przez te ataki jedzenia diety są nieskuteczne dla większości ludzi (cieszę się, że jestem za młoda, żeby jakąś stosować). Nie chodzi o jeden pączek z posypką czekoladową, ale o wszystkie pączki z posypką, teraz i zawsze. Dożywocie bez pączków z posypką rzecz tak niesłychana, że aż chce się wyć.”


“Odwróciłam się i odłożyłam guziki, żeby przyjrzeć się szminkom. Ciekawa jestem, jak to jest malować się tym wszystkim zwłaszcza cienie do powiek, maskara i ołówek sprawiają wrażenie trudnych w użyciu, a sądząc z twarzy Ree-Jane, chyba również niewartych całego zachodu. Pomyślałam o innych twarzach, uróżowanych i upudrowanych, i zastanowiłam się, czy to robi jakąś różnicę. Kiedy długo nosi się makijaż, człowiek zaczyna sądzić, że bez niego nie wygląda dobrze. Ogarnęła mnie fala smutku, całkiem niepotrzebna.”

(Martha Grimes, Hotel Belle Rouen)


“In life, just as in my mother’s Angel Pies and Ham Pinwheels, it’s the little things that count. Father Freeman once said to me, “God’s in the details.” The Sheriff said, on the other hand, “The devil’s in the details.” So it made no difference which one of them was planning something, God or the devil, it was the details that mattered.”


“Brownies could turn a bad day around very fast, as if a day had two doors and I could walk through the bad one and out the good one with a brownie in hand.”

(Martha Grimes, Fadeaway girl)

Leave a comment